BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, March 22, 2010

SABAR KEAJAIBAN MUKMIN

"Apakah aku seorang yang penyabar pada masa-masa yang lalu, dan apakah aku mampu bersabar lagi pada masa-masa akan datang?"

kemungkinan itulah monolong hati kecil kita setelah kelihatan amat 'lelah' dan 'semput'menghadapi ujian getir dan bebanan hidup yang bertali arus memukul dan menghentam bahtera kehidupan kita.

Akan tetapi, atas kesedaran yang tinggi bahawa dunia sememangnya mutlak diciptakan Allah negara ujian dan dugaan,maka mahu atau tidak kita mestilah memilih untuk terus bersabar dalam menanggung segala ujian dan dugaan, maka mahu atau tidak kita mestilah memilih untuk terus bersabar,berlatih bersabar atau memaksa diri untuk bersabar dalam menanggung segala ujian,dugaan dan keperitan hidup itu kerana disana tiada jalan lain untuk kita meraih keampunan,kejayaan ,kemuliaan dan syurga dari Allah SWT.

Itulah persiapan awal yang paling tidak,mampu dan berjaya dicapai,direalisasi dan dilestarikan dalam diri kita bagi mendepani rintangan hari-hari mendatang.
kemampuan melestarikan kesabaran saat dirundung musibah adalah petanda kebenaran dan keampuhan iman di dalam diri mukmin.

Sabda Nabi SAW:"Ajaib sekali urusan(kehidupan)seorang Mukmin.Semua urusan(perkara)didalam hidupnya baik belaka. Keajaiban itu tiada pada diri seseorang melainkan pada diri Mukmin.Jika dia dilimpahi kegembiraan(nikmat),maka itu baik baginya dan jika dia dilanda kemudaratan dia bersabar,maka itu(juga)baik baginya."(Riwat Muslim)

Sifat sabar yang dijana dan dilatih berterusan,mudah-mudahan akan membenihkan pula sifat redha yang sangat tinggi kedudukannya di sisi Allah SWT.
Selain itu,menurut sebahagian para ulama,kemuncak sifat sabar itu adalah sifat redha kepada Allah.Bermakna,lagi tinggi kesabaran seseorang,maka lagi lebat dan subur jugalah sifat redhanya.

Andai sabar itu milik golongan Abrar(para solihin,maka redha pula milik golongan Muqarrabin(Muttaqin.

Sabda Nabi SAW:"Sesungguhnya besar ganjaran(pahala itu)berserta besarnya ujian(yang menimpa).Sesungguhnya apabila Allah mengasihi sesuatu kaum,(nescaya)Dia akan menguji mereka,maka baginya(ganjaran)keredhaan dan sesiapa yang membencinya,maka baginya(balasan)kebencian."(Hadis Hasan riwayat at-Tirmizi)

0 comments: