BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, March 15, 2010

INFO KESIHATAN

Yang baik pada kekacang –mungkin ada yang bertanggapan bahawa kacang adalah musuh kulit. Nyata,hasil daripada pelbagai kajian mendapati tanggapan tersebut adalah salah sama sekali.Ini kerana zat yang terkandung di dalam kacang mempunyai khasiat yang berguna untuk kulit kita.
Namun begitu,masih ada ramai yang tersalah anggap bahawa semua jenis kacang itu,seperti kacang hijau,tergolong dalam kelompok kekacang.Mungkin sudah tiba masanya untuk anda membetulkan anggapan tersebut.

Kacang adalah buah atau biji tanaman seperti badam dan kacang tanah.Manakala kacang soya,kacang hijau dan kacang merah pula tergolong dalam legum atau kekacang.Walaupun berbeza,tetapi kedua-duanya kaya dengan protein,vitamin A dan B1,serta mineral seperti zat besi dan serat.

Info menarik mengenai kacang:

- Kacang dan kekacang adalah sumber khasiat yang boleh menjadi pengganti protein haiwan.
- Jangan takut untuk makan kacang! Penelitian membuktikan bahawa ,umumnya lemak kacang
termasuk dalam kelompok lemak tidak tepu atau dalam erti kata lain,ia sangat bermanfaat
untuk tubuh kita kerana mampu menurunkan kadar kolesterol.
- Pengambilan kacang secara berlebihan bagaimanapun sebaik-baiknya dielakkan iaitu tidak
melebihi 60 hingga 70 kalori sehari.
- Elakkan juga memakan kacang yang disaduri gula garam atau digoreng dengan tepung.

Awet muda dengan petai- Petai kaya dengan antioksida. Zat aktif antioksida mampu mampu melumpuhkan aktiviti radikal bebas superoksida hingga lebih daripada 70 peratus.Selain itu,di dalam petai juga ditemui asim amino ‘triptofan’ di mana ia akan berubah menjadi hormone serotonin. Hormon inilah yang membuat kita merasa relaks,nyaman dan ‘mood’ juga menjadi lebih baik,setelah makan petai.Bukan itu sahaja,kandungan kalium yang tinggi pada petai juga bagus untuk penderita hipertensi.Namun begitu,sehingga kini masih belum ada data yang dapat memastikan berapa banyak petai yang harus diambil untuk melawan efek penuaan.Bagaimanapun anda boleh mengamalkannya kerana petai juga berkhasiat untuk kesihatan.

0 comments: